V životě jde o víc než o VOLVO a proto ho řídíte.
Volvo S80



zpět na seznam příspěvků

Domácí repase automatu AW55-50 - sordo 03.12.2012

Letos mi už došla trpělivost a poté co mi v jednou super servise v praze zfušovali opravu automatu. Rozhodnul jsem si ho zrepasovat sám. A řekl jsem si, že to udělám kompletně doma.

A tady jsou moje poznatky a pár infomací jak na to.

Co je potřeba?
1) pořádné nářadí - něco jsem měl doma, ale tuhle opravu jsem vzal jako důvod se dovybavit. Nejsou potřeba žádné speciální přípravky. Stačí klasické nářadí, nějaká dobrá ráčna (malá i velká výhodou) a jediny trochu atypický klíč je velký torx 50 na šrouby co drží hydroměnič u motoru. Pak by bylo asi dobré mít momentový klíč, no já jsem ho nepoužil.

2) overhaul kit - je to sada co obsahuje vše potřebné pro repas. Já měl štěstí a za cenu 1500 jsem sehnal master Overhault kit který obsahoval všechna železa /stell plates/, lamely /friction clutch plate/, filtr převodovky, všechny bronzové vložky, těsnění rozvaděče a prvky rozvadeče /filtry, kuličky atd/, simeringy diferenciálu a olejového čerpadla a asi milion gumových těsnení.

3) hydroměnič - když už jsem do toho lezl, tak jsem si řikal, že dám rovnou i repasovaný hydroměnič. Ten jsem sehnal u p. Žáčka v Ostravě. Výměný systém na jendičku. Na druhý byl doma.

4) Olej - dostatečné množství správného oleje (pouze specifikace JWS 3309 - u nás buď originál nebo mobil 1 atf 3309)

5) vazelína na skládání převodovek (taky žáček - cca 150kč) bez ní jsou některé ukony docela bláznivé, protože vazelína pomáha držet ložiska atd. na svém místě. vlastně je to takové dočasné lepidlo.

6) Silkon na lepení převodovek (červený)

Tímhle jsem se vybavil, než jsem do toho vlezl. Po rozebrání převodovky jsem ještě očekával že bude potřeba ještě něco, hlavně co se týče rozvaděče.


Takže postup (jen stručně) nechtělo se mi to fotit, páč jsem měl ruce pořád od oleje :))

1) vyndání převodovky - k tomu jsem použil návod přímoz VIDA. Je to tam popsáno pěkně krok po kroku.

Tady je návod na vytažení převodovky v PDF: https://www.dropbox.com/s/3jpuszp5c9ct8 ... odovky.pdf
Místo přípravdu na zavěšní převodovky jsem použil toto: https://www.dropbox.com/s/j1fd7hy4dxe3a ... motoru.jpg

2) jdeme na repas

po vytažení převodovky šla skřín na stůl. Tam jsem ji rozpůlil.

Co jsem našel:

Špatný diferenciál - byla v něm díra takže tudy tekl olej přes poloosu ven. Tím asi skřín ztrácela olej i tlak a možná i na to umřela. Prostě to vypadalo tak, jako když se vytáhne poloosa z převodovky a tou dírou jde vidět ozubení diferáku (nechápu ale bylo to tak)

Vůle v uložení hlavního ložiska (supportu). Je to známa vada těchto převodovek. Uložení je totiž z hliníku a to se časem vymačká, čím se hlavní support vyosí a to má následek abnormální tlak na kluzná ložiska, ty se vytlačí ven a malér je na světě.
Více je to popsáno tady - https://www.dropbox.com/s/2wubj7rpqfg5v ... repair.pdf
Oprava je docela snadná. Je potřeba odfrézovat kus materiálu a nahradit ho ocelovou vložkou (skladem u p. Žáčka). Zvládne to každý strojař.

Vůle v rozvaděči - tady už je trochu hodinářská práce. Rozvaděč se skládá ze 4 vrstev. V každé je několik ventilů. Všechny jsem vyndal, přeměřil. Byly v pořádku, ale na konci jsou ventily utěsněny tzv. plugs. Ty vykazovali vůle. Tak jsem koupil upravený kit těchto plugs. Nově mají v sobě drážku pro o-kroužek. Kit jsem koupil jak už p. žáčka - skladem.
Při rozebírání je potřeba si všechny věci co spolu souvisí nechávat u sebe. Třeba takový rozvaděč obsahuje cca 100 dílů, takže bacha na to. Při skládání jsem použil návod od Transtecu a Sonnaxu.
Jsou tady:
https://www.dropbox.com/s/zjgjretcqwvge ... VEBODY.pdf
https://www.dropbox.com/s/wi3zxtlnc96hc ... VEBODY.pdf
https://www.dropbox.com/s/phx593085lp4d ... BODY_2.pdf

Ucpané lineární solenoidy - ty jsem vyčistil následujícím způsobem.
1. sundat pojistku nahoře a sundat čepičku /2.5mm impus/
2. vytáhnout pružinku a ventil
3. upnout ventil do svěráku, naříznou obal a rozpenlovat solenoid
4. vytáhnout víčko
5. výtánout jehlu ventilu
6. vyčistit dřík ventilu pomocí 4mm vrtáku
7. namáznout čerstvý olejem
8. znovu složit
9. nasadit ventil s pružinkou a nastavit čepičku jako je to tady - http://www.youtube.com/watch?v=rB5Mw8lGh7A
pro modrý a zelený solenoid jsou to 4,5 otáčky a pro černý 8otáček
10. hotovo

Skládání převodovky
Tady budu stručný, protože popsat to krok po kroku snad ani nelze, napíšu jen moje poznatky.
1. nejdřív je třeba díly převodovky pořádně očit. Hliníkové tělo převodovky jsem vykoupal v arvě.
2. je potřeba nechat vykoupat nové lamely na pár hodit v novém ATF:
3. všechny ložiska a těsnění namazat vazelínou (assembley lube - psal jsem o ní nahoře)
4. po složení dílčí části převodovky provést test pomocí stlačeného vzduchu, tím si ověříte jestli ten který koš rychlosti funguje jak má.
5. všechno musí jít lehce. není potřeba násilí.
6. rozvaděč jsem daval naposled

Postupoval podle těchto nákresů a fotek:
https://www.dropbox.com/s/8klqdi7vt2oed ... N-foto.pdf
https://plus.google.com/photos/11692149 ... banner=pwa

Před nasazením hydroměniče je třeba ho naplnit olejem at v zadnem připadě nejde naprazdno. Potom už zbývá jenom převodovku namontovat. Naplnit olejem. Nakopnout motor a nechat jej pár minut jet na volnoběh. Je potřeba aby se olej dostal všude. Až pak je možno zařadit a konečně začít adaptovat.

Takže tohle bylo stručně o tom, jak jsem si uživál jeden červnový týden. Od té doby jsem najezdil cca 25 tis. kilometrů a auto funguje jak má. ťuk ťuk. Mezitím jsem ještě po 5-ti tisích vyměnil olej (nové lamely mají přece jen větší otěr než zajeté a bylo to poznat i na oleji. Při té přiložitosti jsem ještě trochu doladil nastavení solenoidů dle tabulky (https://www.dropbox.com/s/d5oed5g53jupr ... art-v2.pdf - přece jen řazení R nebylo tak lehké, jak by si "fungl nové" skríně představoval.

Teď už to jezdí perfektně. Tak snad už to nikdy nebudu muset absolvovat :)
Kdyby něco, ptejte se. Mám toho ještě plnou hlavu.


zobrazit celé fórum


Design by 3sixty | 2020